dijous, 10 de març del 2011

CINC IDEES CLAU SOBRE LA COMPETÈNCIA DIGITAL I L’EDUCACIÓ FÍSICA

Donat el caràcter físic de l’assignatura, al decret, trobem poques referències respecte el paper del mestre d’educació física en el tractament de la informació i la competència digital.
Encara així, la tasca més important que pot dur a terme un mestre d’E.F. en el desenvolupament d’aquesta competència és, per una banda, aquell que fa referència a la valoració crítica dels missatges referits al cos, procedents dels mitjans d’informació i comunicació i, d’altra banda, aprofitar el caràcter lúdic i motivant de l’assignatura per tal de fomentar la recerca d’informació i la investigació d’aquells temes transversals relacionats amb la salut, la natura i altres coneixements interessants per l’alumnat.
D’aquesta manera, mitjançant aquells continguts que resulten atractius pels més menuts, podem facilitar i impulsar la recerca, la investigació i el diàleg que ens ofereixen les TIC, com podria ser la utilització de la xarxa per consultar informació, visites a blogs, parlar en fòrums, conèixer activitats diverses com excursions en la natura, fer que en trien alguna de les que tu els facilites bé al wikiloc o al blog de classe, buscar jocs tradicionals d’altres localitats o països, conèixer el propi cos, aquells esports que els agraden, etc. És a dir, ben utilitzades i organitzades pels mestres, les Tic poden oferir als alumnes infinitat d’activitats interessants i recursos que poden ajudar a l’alumne en el desenvolupament d’aquesta competència.
Sols falta que nosaltres perdem la por a allò desconegut i comencem a utilitzar-les de manera profitosa en la nostra professió.   

En conclusió, ací introdueixo les cinc idees clau sobre la competència digital i l’educació física, totes elles basades en la recerca d’informació:
  1. Representar i crear coneixements en llenguatges visuals, gràfics i sonors com lectura de mapes, utilització del GPS, localització d’accidents geogràfics més representatius i propers...
  2. Produir coneixements i publicar informació utilitzant les eines d’edició digital com penjar treballs, jocs, esports interessant per a elles i ells... al blog de l’aula.
  3. Portar a terme projectes, resoldre problemes i prendre decisions en entorns digitals com comunicar-se amb esportistes o amb altres alumnes amb els mateixos interessos, buscar informació en altres blogs on en xarxes diverses...
  4. Treballar amb eficàcia amb continguts digitals i en entorns virtuals d’ensenyança - aprenentatge com la realització d’activitats diverses que ajuden a produir coneixement i reflexionar al voltant de la salut, la higiene, la nutrició, el joc, habilitats i capacitats físiques...
  5. Fer ús de les TIC com a instrument del pensament reflexiu i crític, la creativitat i la innovació mitjançant la productiva utilització que com a mestres transmetem en l’assignatura d’E.F. 

    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada